RENAIXENÇA
(Nou diccionari 62 de la literatura catalana)
Nom donat al moviment català de ressorgiment cultural
que s'inicià al Principat a la primera meitat del segle XIX i amb el qual
s'obre el període contemporani de la literatura catalana.
El nou clima intel·lectual que es desvetlla
amb la Renaixença (i que possibiliten tant les noves opcions socials
que s'obren per a la burgesia autòctona amb la revolució industrial, com el
moviment romàntic que s'aferma per tot Europa) consisteix, sobretot, en una
difusió progressiva de la consciència de cultura autònoma (que s'identifica amb
l'ús de l'idioma) i, en conseqüència, en un increment molt notable de la
producció literària en català (i, en general, de tot el que configura les
particularitats culturals catalanes).
La publicació (1833) de l'ocasional poema d'Aribau "La
pàtria" ha estat considerada (tradicionalment) com l'origen de la
Renaixença, però aquesta es defineix, més aviat, com un moviment que esclava
com a fruit d'un llarg procés de recuperació de la decadència literària i civil
dels segles XVI i XVII, especialment actiu ja en alguns il·lustrats del segle
XVIII com Fèlix Amat, Josep Pau Ballot, Antoni de Capmany o Josep Climent.
Aquest procés s'accentuà quan, en el primer terç del segle XIX, l'interès creixent per la història, afavorit pel romanticisme que despuntava, fomentà una consciència, entre elegíaca i reivindicativa, de la decadència en què es trobaven el prestigi social de l'idioma i la vitalitat literària catalana en relació amb el passat (tan estimulant políticament i literàriament) de Catalunya. A això respon l'obra (gairebé tota en castellà, encara, i en gran part històrica i erudita) d'Antoni Puigblanch, Pròsper de Bofarull, Fèlix Torres Amat, Bergnes de las Casas, López Soler i Aribau, entre d'altres.
Aquest procés s'accentuà quan, en el primer terç del segle XIX, l'interès creixent per la història, afavorit pel romanticisme que despuntava, fomentà una consciència, entre elegíaca i reivindicativa, de la decadència en què es trobaven el prestigi social de l'idioma i la vitalitat literària catalana en relació amb el passat (tan estimulant políticament i literàriament) de Catalunya. A això respon l'obra (gairebé tota en castellà, encara, i en gran part històrica i erudita) d'Antoni Puigblanch, Pròsper de Bofarull, Fèlix Torres Amat, Bergnes de las Casas, López Soler i Aribau, entre d'altres.
La consciència de la Renaixença, potenciada per
aquesta recuperació de la pròpia història i pel poder creixent de la burgesia
liberal (sobretot la de Barcelona), progressà decisivament en la generació
següent, decididament liberal i romàntica en els seus inicis, i la primera, per
altra banda, que utilitzà amb una relativa normalitat la pròpìa llengua al
servei, a més, d'una producció literària seriosa i perseverant. En foren els
membres més destacats: Marià Aguiló,
Joan Cortada, Manuel Milà i Fontanals, Pau Piferrer i Joaquim Rubió i Ors.
A mig segle XIX, la Renaixença s'identifica
ja amb el redreçament cultural català i, tot i que en el seu si es produeix una
clara matisació ideològica que és a la base d'algunes polèmiques culturals,
forma ja un moviment inqüestionable que es fa present en els òrgans de difusió
del país o en crea de propis, és sostingut per algunes institucions com
l'Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona, la Universitat de Barcelona
o alguns sectors de l'Església (que representen Jaume Collell i Torras i
Bages), promou els instruments culturals més urgents (com gramàtiques i
diccionaris, pel que fa a la llengua), crea els seus propis mites polítics
(Jaume I o Felip V) i literaris (els trobadors) i estén la seva projecció
més enllà de l'erudició i la lírica en un intent de catalanitzar d'altres camps
com la filosofia,la ciència, l'art o el dret.
La projecció popular de la
Renaixença s'aconseguí, en part, amb la restauració (1859) dels Jocs
Florals de Barcelona, els quals comptaren amb el prestigi d'un
reconeixement públic notable, foren reproduïts en molts altres indrets del país
i prengueren el caràcter d'òrgan suprem de la Renaixença.
Antoni de Bofarull i Víctor Balaguer foren els
capdavanters dels Jocs Florals, dels quals sorgí, d'altra banda, un nombre molt
considerable d'autors, molt sovint procedents de la petita burgesia urbana i
dedicats gairebé exclusivament a la poesia.
El moviment, per altra banda, quasi no afectà la
literatura popular (que s'havia anat produint en català gairebé sense
interrupció) i més aviat fou vist amb recel pels seus autors (Abdó Terrades,
Anselm Clavé o Frederic Soler), caracteritzats
sovint per una radicalització política, federal i republicana, que contrastava
amb el caràcter progressivament conservador de la Renaixença.
Pel que fa als gèneres cultes, calgué afavorir?ne la catalanització d'acord amb el designi renaixentista d'edificar una literatura nacional. La novel·la, catalana ja pel que fa als temes, comptà amb una primera obra en català (L'orfeneta de Menargues, d'Antoni de Bofarull) el 1862, any del primer premi que es dedicava a la narrativa als Jocs Florals. El teatre (que comptava amb uns gèneres populars molt vius en català i que no formà part dels Jocs fins al 1875) estrenà el primer drama en català (Tal faràs, tal trobaràs, de Vidal i Valenciano) el 1865. La poesia culta que s'editava en català des de 1839 (Llàgrimes de viudesa, de Miquel Anton Martí) coronà el seu procés amb el prestigi del poema èpic L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer, publicat el 1878.
Pel que fa als gèneres cultes, calgué afavorir?ne la catalanització d'acord amb el designi renaixentista d'edificar una literatura nacional. La novel·la, catalana ja pel que fa als temes, comptà amb una primera obra en català (L'orfeneta de Menargues, d'Antoni de Bofarull) el 1862, any del primer premi que es dedicava a la narrativa als Jocs Florals. El teatre (que comptava amb uns gèneres populars molt vius en català i que no formà part dels Jocs fins al 1875) estrenà el primer drama en català (Tal faràs, tal trobaràs, de Vidal i Valenciano) el 1865. La poesia culta que s'editava en català des de 1839 (Llàgrimes de viudesa, de Miquel Anton Martí) coronà el seu procés amb el prestigi del poema èpic L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer, publicat el 1878.
Fruit de l'ambient general de la Renaixença i
prova cabdal de la seva eficàcia i la seva oportunitat fou la plètora d'autors
de gran qualitat que es revelaren al darrer terç del segle XIX vinculats als
Jocs Florals, com Jacint Verdaguer, Àngel Guimerà,
Emili Vilanova, Narcís Oller, Francesc Pelagi
Briz o Josep Pin i Soler, junt amb crítics com Joan Sardà o Josep
Yxart, alhora que s'hi incorporaven autors fins aleshores
allunyats com Frederic Soler.
Aquesta generació dugué a terme la fundació o la
consolidació dels principals instruments de difusió de la Renaixença;
revistes (La Renaixensa, Lo Gay Saber, El Calendari
Català, La Ilustració Catalana), editorials (La Protecció
Literària, La Renaixensa, Ilustració Catalana), associacions (La Jove
Catalunya, Associació Catalanista d'Excursions Científiques, Associació
Catalana de Excursions, Centre Català), etc., a més d'una politització creixent
i matisada del moviment (iniciada
en part, per Valentí Almirall) i
un panorama cultural ja molt complet.
La Renaixença fou, a més d'una voluntat de
cultura autònoma, una manera peculiar de servir aquest propòsit: un estil i una
temàtica d'arrel romàntica, uns criteris lingüístics o bé acadèmics o bé
arcaïtzants, i una actitud liberal i moderada que procedia de la seva arrel
burgesa. En aquesta orientació, la Renaixença és ja sentenciada cap a
1890 amb els primers signes de vitalitat de la generació del Modernisme,
la qual, fidel a l'essència de la Renaixença, la serví amb uns criteris i
unes actituds notablement diferents i amb un sentit estètic profundament
renovat.
A Mallorca, l'entrada dels nous corrents començà cap a
1833 i quallà en la revista La Palma (1840-1841) de Josep M.
Quadrado, la qual introduí el romanticisme,
afavorí la recuperació de textos antics i establí contactes amb el Principat,
tanmateix sense primar l'ús de la llengua pròpia. La generació posterior, que
cursà estudis a Barcelona, es va comprometre amb la Renaixença a
través dels Jocs Florals. Marià
Aguiló, Josep Lluís Pons i Gallarza, Jeroni Rosselló, Pere
d'Alcàntara Peña o Miquel Victorià Amer en van ser membres destacats, des d'una
posició conservadora que no va acceptar l'evolució del moviment cap a
ideologies més compromeses políticament. Cap a finals dels vuitanta, Miquel del
Sants Oliver i el grup de "La Almudaina", influïts ja per la nova
estètica modernista, acosten Mallorca al moviment reivindicatiu amb
plantejaments més progressistes.
Al País Valencià la Renaixença es
desenvolupà també en tres etapes similars. La primera, entre 1830 i 1859,
es caracteritza per l'entrada del romanticisme a
través d'El Mole, revista liberal, i pels contactes de Pasqual Pérez,
Vicent Boix i Josep M. Bonilla amb Víctor Balaguer; la segona (1850-1874),
presidida per Teodor Llorente i Lo Rat Penat, presenta un caràcter marcadament
conservador que l'allunya de les reivindicacions polítiques i la inclina cap a
un cert occitanisme; la tercera (1874-1909), pren una inclinació progressista,
sota la direcció de Constantí Llombart.
El Romanticisme
(Nou
diccionari 62 de la literatura catalana)
Moviment literari. Aparegué a Alemanya i a la
Gran Bretanya al final del segle XVIII, s'estengué per Europa durant els
primers decennis del XIX i, fruit directe dels grans canvis econòmics, socials
i polítics produïts per la revolució industrial, replantejà tots els esquemes
vigents.
La cultura deixà de ser patrimoni exclusiu
dels grups privilegiats, l'activitat editorial augmentà amb rapidesa, la premsa
assolí una gran difusió i, per tant, l'escriptor, fins aleshores sostingut pel
mecenatge privat, l'administració pública o les rendes familiars, pogué
convertir-se en un veritable professional. Abandonà els salons exquisits de
l'aristocràcia, transformà el model d'universitat, es reuní, més que en el clos
de les acadèmies, en ateneus i liceus, organitzà tertúlies als cafès, a les
redaccions dels diaris i de les revistes, etc.
Aquest nou escriptor, sensible a les
fluctuacions de l'opinió pública, posà tot els seu èmfasi en un mot: la
Llibertat. «Libertad en literatura -escriví Larra-, como en las artes, como en
la industria, como en el comercio, como en la conciencia. He aquí la divisa de
la época»; «le Romantisme -afegí Victor Hugo- n'est que le Libéralisme en
littérature». Així, adoptà posicions ideològiques que quallaren en dos corrents
contradictoris i ben definits. El primer, conservador, confessional i
monàrquic, tipificà el període anterior al 1830 i projectà les seves inquietuds
sobre el passat medieval; el segon, liberal, irreligiós, republicà i, en certs
casos, revolucionari, tipificà el posterior a aquella data i les projectà sobre
el futur.
L'un i l'altre, però, oposaren, a la imitatio
clàssica, la imaginació creadora i l'originalitat; incorporaren, al concepte de
bellesa, el del lleig (Hegel) i el grotesc (Hugo); exploraren no la realitat
percebuda pels sentits, sinó la realitat interior i, a través d'aquesta,
buscaren la Realitat Absoluta (Novalis) i, per tant, treballaren, ja, en alguns
casos, amb «somnis i visions» (Blake). I, fidels a aquests principis, propugnaren
una forma fragmentada, nerviosa, suggerent: hipèrboles i antítesis plenes de
violència, adjectivació «patètica» o «malencònica», exclamacions, frases
acabades en punts suspensius, noves provatures estròfiques, canvis estròfics i
mètrics dins una mateixa composició, barreja de prosa i vers, apunts del poema
en prosa (A. Bertrand), etc.
En terres catalanes, els primers símptomes
d'un canvi social i literari aparegueren cap al tombant dels segles XVIII-XIX,
alhora, en llengua castellana i en llengua catalana.
Pel que fa al món de llengua catalana, el baró
de Maldà mostrà algunes actituds i féu algunes
descripcions de paisatge relativament pròximes a les preromàntiques.
Entre 1800 i 1833, alguns editors publicaren els autors romàntics més importants: Chateaubriand, Lord Byron, Walter Scott, Manzoni, etc.
Entre el novembre del 1823 i l'abril de 1824, sortí a Barcelona una revista, El Europeo, que constitueix la primera manifestació militant i coherent del moviment.
Entre 1800 i 1833, alguns editors publicaren els autors romàntics més importants: Chateaubriand, Lord Byron, Walter Scott, Manzoni, etc.
Entre el novembre del 1823 i l'abril de 1824, sortí a Barcelona una revista, El Europeo, que constitueix la primera manifestació militant i coherent del moviment.
Finalment, entre 1830/33 i 1840, després d'uns
anys de persecució i dispersió provocades per la reacció absolutista, es
produïren la revolució burgesa i, alhora, la romàntica. Així, el 1830, Ramon López-Soler
publicà Los bandos de Castilla i la féu precedir d'un pròleg que ja n'és el
veritable manifest.
La Pàtria, de Bonaventura Carles Aribau,
inserida a El Vapor del 24 d'agost de 1833, fou el primer poema romàntic en
llengua catalana i, a la vegada, per la identificació que fa de «pàtria» i
«llengua», del poderós moviment de la Renaixença.
Entre 1833 i 1844, el romanticisme accedí a la vida pública, transformà l'art i fins i tot els hàbits de vida, assolí els resultats més típics. Aleshores, aparegueren les revistes més interessants (El Vapor, El propagador de la Libertad, La Palma, etc.);
Entre 1833 i 1844, el romanticisme accedí a la vida pública, transformà l'art i fins i tot els hàbits de vida, assolí els resultats més típics. Aleshores, aparegueren les revistes més interessants (El Vapor, El propagador de la Libertad, La Palma, etc.);
Aquest romanticisme, plantejat en temes
inequívocament catalans, fou escrit en llengua castellana; ara: algú ja començà
a prendre consciència de la contradicció que existia entre el contingut i el
públic al qual s'adreçava i la llengua amb què ho feia. I provà de resoldre-la.
El 1858, Antoni de Bofarull aplegà una antologia de Trobadors nous; l'any següent, Balaguer, una de Trobadors moderns. Ambdós reculls, l'un més conservador, l'altre més liberal i populista, liquidaren aquesta primera etapa en la qual l'escriptor en llengua catalana havia viscut tancat dins un cercle d'amics que, només molt a poc a poc, havia vist eixamplar-se.
El 1858, Antoni de Bofarull aplegà una antologia de Trobadors nous; l'any següent, Balaguer, una de Trobadors moderns. Ambdós reculls, l'un més conservador, l'altre més liberal i populista, liquidaren aquesta primera etapa en la qual l'escriptor en llengua catalana havia viscut tancat dins un cercle d'amics que, només molt a poc a poc, havia vist eixamplar-se.
El 1859 es van fundar els Jocs Florals i, amb
aquesta fundació, conservadora -estèticament i ideològicament- i, alhora,
progressiva -idiomàticament i, en certs aspectes, socialment, ja que ajudà a difondre
la cultura dins els medis populars, sobretot rurals-, la situació canvià
radicalment. El poeta ja comptà amb unes publicacions regulars que, de manera
directa o indirecta, n'eren conseqüència - Jochs Florals de Barcelona,
Calendari Català, Lo Gay saber, etc.- i, en definitiva, pogué establir contacte
directe, periòdic i, per dir-ho d'alguna manera, solemne amb la seva societat.
En aquesta època, Tomàs i Marià Aguiló, Josep Lluís Pons i Gallarza, Francesc
Camprodon, Francesc Pelagi Briz, Manuel Milà i Fontanals, Víctor Balaguer,
Teodor Llorente i d'altres escriviren els seus poemes més remarcables.
A partir de 1870, el romanticisme entrà en
crisi i hagué de conviure, cada cop de forma més vacil·lant i defensiva, amb d'altres
actituds més noves i incisives. Tanmateix, Jacint Verdaguer i Àngel Guimerà, malgrat
incorporar algunes de les noves propostes, són les dues figures més importants
del moviment; Martí Genís i Aguilar, amb les seves novel·les de costums,
preparà el gran triomf del gènere amb el naturalisme; Emili Vilanova, Gabriel
Maura, Joan Pons i Massaveu i d'altres van fer, del quadre de costums, una de
les creacions més típiques del segle XIX. El romanticisme català, tardà en
llengua castellana i, encara més, en llengua catalana, ocupà gran part del
segle. Però només entre 1830 i 1870, de primer d'una manera pura i, despés,
eclèctica, exercí una influència única i decisiva.
DIFERÈNCIES ENTRE ROMANTICISME I REALISME
Romanticisme
Es caracteritza per:
- L’individualisme
- Defensar l'originalitat i la imaginació creadora
- La incorporació al concepte de bellesa el de lleig (procedent de Hegel) i el de grotesc (procedent de Víctor Hugo).
- Trencar les fronteres entre els gèneres i els estils.
- Pretendre fer un art que tingués com a finalitat commoure, i no alliçonar.
- La subjectivitat i la potenciació dels sentiments nacional
- Cercar la màxima expressivitat
- Llenguatge expressiu i pintoresc
- La victòria de la fantasia i del sentiment sobre la raó
- El retorn a l’edat mitjana i la recerca de modernitat
- El rebuig total de la preceptiva
- L’afirmació de la llibertat de creació poètica
Realisme
Es caracteritza per:
- Eliminació de tot aspecte subjectiu, fets fantàstics o sentiments que s'allunyen del real.
- Anàlisi rigorós de la realitat
- Gran interès per la descripció del caràcter, temperament i conducta dels personatges
- Analitzen acuradament les motivacions dels personatges i els costums.
- La denuncia dels defectes que afecten a la societat
- Cada autor, segons les seves idees, mostra el que per a ell és un mal de la societat.
Es caracteritza per:
- L’individualisme
- Defensar l'originalitat i la imaginació creadora
- La incorporació al concepte de bellesa el de lleig (procedent de Hegel) i el de grotesc (procedent de Víctor Hugo).
- Trencar les fronteres entre els gèneres i els estils.
- Pretendre fer un art que tingués com a finalitat commoure, i no alliçonar.
- La subjectivitat i la potenciació dels sentiments nacional
- Cercar la màxima expressivitat
- Llenguatge expressiu i pintoresc
- La victòria de la fantasia i del sentiment sobre la raó
- El retorn a l’edat mitjana i la recerca de modernitat
- El rebuig total de la preceptiva
- L’afirmació de la llibertat de creació poètica
Realisme
Es caracteritza per:
- Eliminació de tot aspecte subjectiu, fets fantàstics o sentiments que s'allunyen del real.
- Anàlisi rigorós de la realitat
- Gran interès per la descripció del caràcter, temperament i conducta dels personatges
- Analitzen acuradament les motivacions dels personatges i els costums.
- La denuncia dels defectes que afecten a la societat
- Cada autor, segons les seves idees, mostra el que per a ell és un mal de la societat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.